PrintFriendly and PDF

Skulptur i renessansen

Michelangelos Pietà i Peterskirken

Det er mange praktfulle eksempler på skulptur fra renessansen i Roma. En av de aller vakreste er Michelangelos Pietà i Peterskirken, et arbeid han utførte da han var bare 23 år gammel. Det ble reist tvil om det kunne være mulig at en så ung kunstner kunne lage noe slikt. Michelangelo skal ha blitt svært vred over at noen kunne reise tvil om hans talent og hugg sitt navn inn over brystet på Maria, på båndet som går på skrå fra venstre skulder.

 

Michelangelo var et multigeni, men først og fremst betraktet han seg selv som billedhugger.

 

 

 

Donatello, renessansen første store skulptør

Donatello – ciborium

Den som imidlertid regnes som renessansens første store skulptør var Donatello fra Firenze.  Hans egentlige navn var Donato di Niccolò di Betto Bardi. Han var opprinnelig utdannet i gullsmedfaget, men begynte tidlig å lage skulpturer i bronse, marmor og leire. Det meste av hans kunst er å se i Firenze.

Relieff av Donatello – Santa Maria in Aracoeli

I Roma finnes det noen få eksempler på hans kunst. I ett av kapellene i Peterskirken er det et ciborium. Høyst sannsynlig er dette laget i Firenze og fraktet til Roma.

 

Det man med sikkerhet mener er laget av Donatello under hans opphold i Roma mellom 1432 og 1433 er en marmorplate tilhørende hvilestedet til Giovanni Crivelli i kirken Maria in Aracoeli, ved Kapitol.

 

 

 

 

 

Donatello – Sarkofag i Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

 

Det antas dessuten at det er Donatello som er mester for sarkofagen til kardinal Philippe d’Alecon som befinner seg i Santa Maria in Trastevere.

Gravmonumentene i Romas kirker er verdt å ofre litt oppmerksomhet. Mange av dem er vakre kunstverk både i form av skulpturer og relieffer.

Skulptur fra renessansen er å finne i en mengde kirker, ikke minst i Peterskirken. Gå også i Vatikanmuseet og Kapitolmuseene.

 

 

 

Michelangelo – den store mester og multikunstner

MIchelangelo – Moses

Den kjente skulpturen av Moses, laget av Michelangelo, står i kirken San Pietro in Vicoli (Sankt Peter i lenker). Denne skulpturen skal etter sigende vår store dikter Henrik Ibsen ha hatt et spesielt forhold til.

Det som forundrer oss med Michelangelos Moses-skulptur er hornene. Hvorfor har Moses horn? Det er da ikke djevelen Michelangelo har forsøkt å gjenskape i marmor?

Kristusfiguren i Santa Maria sopra Minerva

Noen mener at det er en regelrett oversettelsesfeil av et ord i 2. Mosebok, der det i den hebraiske grunnteksten står «garan», som betyr hud, men som har blitt til «gæræn», som betyr horn.

Den mest sannsynlige grunnen til at Michelangelo har gitt Moses horn er at de ifølge tradisjonen er et uttrykk for det gamle og det nye testamentet!

 

 

 

Kristusfiguren som står i Santa Maria sopra Minerva er et tidlig arbeid av Michelangelo og det hevdes at en av hans elever kanskje skal ha det meste av «æren» for dette arbeidet.

Ved nærmere ettersyn er det mange spørsmålstegn som kan stilles med hensyn til det anatomiske i denne skulpturen. Den «kledelige» lille bronseduken som dekker over de edlere deler har kommet til etter hvert, da man på et tidspunkt mente det var for «vovet» å vise selveste Jesus i «Adams drakt»!

 

 

Giacomo della Porta, arkitekt og billedhugger som har satt preg på Roma

Skilpaddefontenen på Piazza Mattei i jødekvarteret

 

Giacomo delle Porta var både arkitekt og billedhugger. Han var født i Genova og døde i Roma. Hans vakre skilpaddefontene, Fontana della Tartarughe fra 1584 står på Piazza Mattei i Jødekvarteret. Denne kunstneren var virksom i overgangen mellom senrenessansen, manierismen og tidlig barokk. Han er mest kjent i Roma som arkitekt og er blant annet mester for den typiske barokkirken, Gesù.

 

 

 

 

 

 

Skulptur fra renessansen finner du i Museo Borghese, i Peterskirken, Vatiakanmuseet og på Romas mange plasser.

 

 

Les også om: