Galleria Doria Pamphilj

Galleria Doria Pamphilj 1I Galleria Doria Pamphilj på Via del Corso finner vi tre av Caravaggios verker, «Den angrende Magdalena», «Døperen Johannes» og «Hvile under flukten til Egypt».

Palasset, som ikke må forveksles med Pamphilj-familiens palass på Piazza Navona, ligger som nevnt ut mot Via del Corso, med et atrium i midten. Galleriet omkranser atriumet. Det er her den styrtrike familien Pamplhilj har sin kunstsamling, som de heldigvis har åpnet for allmenheten. Det er faktisk dette palasset som har opphavet til begrepet «galleri».

Et besøk i Galleira Doria Pamphilj er et must for kunstinteresserte.

Den angrende Magdalena

Galleria Doria Pamphilj 2Bildet er malt i 1594/95.

Det er relativt beskjedent i størrelse, sammenlignet med triologien i Matteus i Luigi dei Francesi.

Bildet viser Maria Magdalena, bøyd i sorg over sitt oppløste liv.

Det har helt fram til våre dager vært diskusjon om Caravaggios intensjon med dette arbeidet.

Modellen er Anna Bianchini,  eller «Annuccia», som hun ble kalt. Som flere av Caravaggios modeller, var hun prostituert. Hun er også modell på maleriene, «Hvile på flukten til Egypt» (Doria Pamphilj), «Marta og Maria Magdalena» (Detroit Institute of Arts) og «Jomfruens død» (Louvre i Paris).

 

 

Døperen Johannes

Galleria Doria Pamphilj 3Caravaggio malte flere bilder med døperen Johannes som motiv. To av dem er helt like og er å finne i Galleria Doria Pamphilj og i Kapitolmuseene.

Det er flere teorier om ideen bak motivet, men det er ikke noe håndfast å forholde seg til.

Det hevdes at Caravaggio fikk ideen til disse nakenbildene fra Michelangelos engler i taket i Det Sixtinske kapell.

Modellen skal visstnok være hans assistent.

 

 

 

 

 

 

Hvile under flukten til Egypt

Galleria Doria Pamphilj 4Motivet tar utgangpunkt i historien om Maria og Josefs flukt til Egypt for å unngå at Herodes skulle lykkes med å drepe Jesusbarnet. Det står ikke noe i Bibelen som forteller om hvilen under flukten til Egypt. Den baserer seg på en legende fra middelalderen, som forteller at de under flukten slo seg ned i en lund. Jesusbarnet skal ha sørget for at trærne bøyde seg slik at de kunne plukke frukt fra dem. Vi ser en sovende Maria med Jesusbarnet på fanget, og Josef viser en engel notene til en salme som engelen spiller etter på sin fiolin.

Som nevnt ovenfor, er modellen til Maria i dette bildet den samme som i bildet av «Den angrende Magdalena».

Adresse:   Via del Corso, 305 – Google Maps