Gian Lorenzo Bernini
Når du er i Roma kan du ikke unngå å se kunstverk av Bernini, barokkens store billedhugger. Som mange andre innen dette faget var han en multikunstner. Han var en av 1600-tallets største skulptører og arkitekter. I tillegg til å være skulptør og arkitekt var han også billedkunstner. Ikke nok med det, han var dessuten karttegner, scenograf og forfatter – og han lagde fyrverkeri!
Gian Lorenzo Bernini var født i Napoli 7. desember 1598. Han begynte sin karriere som student hos faren, Pietro Bernini, som også var skulptør. De flyttet til Roma i 1608. Faren livnærte seg som skulptør og har blant annet laget fontenen, Fontana Barcaggio, ved foten av Spansketrappen.
Bernini var en nær venn av kardinal Maffeo Barberini, den senere pave Urban VIII. Dette var nok en medvirkende årsak til at Bernini fikk en så dominerende posisjon i Romas kunstnerkretser på 1600-tallet.
Bronsebaldakinen i Peterskirken
Mange av Berninis tidlige arbeider var inspirert av gresk kunst. Etter en stund i lære ble han i utnevnt av pave Urban VIII til leder for alle utbyggingene i Peterskirken. Bernini var den siste arkitekten under byggeperioden av Peterskirken, og fikk ansvaret for fullføringen av interiøret, og Petersplassen. Hans fremste bidrag inne i kirken er baldakinen over høyalteret, men se også pave Alexander VIIs gravmonument til venstre for apsis.
Til baldakinen gikk det med tonnevis med bronse. Bronsen ble hentet fra innertaket i den greske forhallen til Pantheon. Bronsen ble dessuten brukt til å støpe kanoner på Castello Sant Angelo. Romerne ble rasende. “Det barbarene ikke gjorde, det gjorde Barberini”, skrek de.
Berninis mest kjente arbeid innenfor arkitekturen er fasaden på Palazzo Barberini og kolonnene rundt Petersplassen. Dessuten har han utformet den vakre lille jesuitterkirken, Sant’ Andrea al Quirinale, som pga. sin intimitet er den mest populære kirken i Roma å gifte se i.
Når det gjelder skulptur, er Berninis store mesterverk «St. Teresa av Avilas ekstase», som er midtstykket i Cornarokapellet i St. Maria della Vittoria. Han var en av de første som brukte lyset som et dramatisk virkemiddel i skulpturen. Skulpturen ble laget på en spesiell måte, slik at den blir opplyst av reflektert lys fra et skjult vindu. Kapellet ligger oppe til venstre når du kommer inn i kirken.
Inspirasjon fikk han fra en uttalelse av den hellige Teresa:
«Smerten var så stor at jeg skrek høyt, men samtidig kjente jeg en så underlig sødme at jeg ønsket at smerten skulle vare evig. Det var ikke en fysisk, men en psykisk smerte, selv om den til en viss grad påvirket kroppen. Det var Gud som kjærtegnet sjelen»
Berninis skulpturer beskriver stoffligheten i både klær og hud, og figurene viser mennesker hvor kroppen er i bevegelse og påvirket av sterke følelser. I Galleria Borghese kan du nyte flere kunstverk av Bernini. Her finner du de vakre skulpturene, Proserpinas bortførelse, Apollo og Daphne og David.
Bernini gjør seg også sterkt gjeldene i gatebildet i Roma. Piazza Navna domineres av den vakre Fontana Quattro Fiumi, fireflodsfontenen. Den illustrerer de fire verdensdelene som var kjent på denne tiden og elvene Donau i Europa, Nilen i Afrika, Ganges i Asia og Rio della Plata i Amerika.
Opprinnelig var Bernini ekskludert fra deltakelse i konkurransen om å oppføre en fontene på plassen, fordi Pamphilij-paven Innocent X var irritert på Bernini på grunn av fadesen med feildimensjonering av tårnene som skulle oppføres på Peterskirken. Bernini bestakk imidlertid pavens griske og innflytelsesrike svigerinne, Olimpia, og da Innocent X fikk se Berninis utkast var utfallet klart.
Historien om at Bernini gjorde sin rival Borromini til latter ved å la fontenefigurene vise forskrekkelse over kirken som denne arkitekten hadde tegnet, kan umulig være sann, da kirken ble oppføre noen år senere enn fontenen.
Ikke langt fra Pantheon, på Piazza della Minerva, står Berninis berømte elefant. Den bærer en obelisk på ryggen. Denne obelisken, og «tvillingen», ble funnet i hagen til det tilliggende dominikanerkloster. Den andre obelisken står på Piazza della Rotonda, foran Pantheon. Elefanten har en morsom historie.
Klikk her og les historien om Berninis berømte elefant.
Oppe ved Piazza Barberini står den berømte Tritonefontenen. Triton var i følge gresk mytologi sønnen til havguden Poseidon, romernes Neptun, og gudinnen Amfitrite. En triton var halvt menneske og halvt fisk har derfor mye til felles med myten om havfruer. Tritoner finner du igjen i figurene som forøker å temme hestene i Fontana di Trevi.
Like over gaten er det en drikkefontene, Fontana delle Api, eller Biefontenen, som også er signert Bernini. Biene henspeiler på Barberinifamilien som hadde bier i sitt våpenskjold.
Gian Lorenzo Bernini var kjent som en galantièr og levemann. Da han ble invitert av Solkongen, Ludvig XIV, til å bidra med utsmykking av Versailles, sto folk langs veiene inn til Paris og hyllet ham. At han ikke fikk oppdraget er en annen historie.
Bernini i Roma
Her finner du skulpturer og fontener, signert Bernini, i Roma. Listen inneholder et utvalg av alt det Bernini har laget, eller stått kunstnerisk ansvarlig for.
Gå også inn på «I Berninis fotspor i Roma» og få en utførlig beskrivelse av hans kunst i Roma.
Santa Maria della Vittoria San Francesco a Ripa
Ponte Sant’Angelo Sant’Andrea delle Fratte